Skip to main content

Peer pressure werkt

GENDERNET, het netwerk van genderdeskundigen, heeft samen met de statische afdeling van de OECD-DAC de 'Gender Equality Policy Marker' ontwikkeld. Dit instrument traceert de hoeveelheid geld die bilaterale donoren alloceren aan activiteiten gericht op gender gelijkheid en empowerment van vrouwen. Het wordt inmiddels bijna tien jaar toegepast. Tijdens de CSW presenteerde GENDERNET het nieuwe rapport met de cijfers over 2005 en 2006.

Zestien van de 23 leden gebruiken het instrument. Tot nog toe wordt het alleen toegepast op de sectorale budgetten van de bilaterale donoren. Die zijn in zes categorieën onderverdeeld: onderwijs, gezondheid- en bevolkingsprogramma's, andere sociale infrastructuur, economische infrastructuur, productie, multi-sectorale programma's. De budgetten voor noodhulp, schuldenverlichting, algemene budget steun, mulitalerale organisaties en NGO's worden nog niet gescreend. Er is een progressieve trend: een steeds groter deel van de sectorale bilaterale hulp wordt gescreend - in 2005 en 2006 per jaar ongeveer 26 miljard dollar van het totaal 53,8 miljard bilaterale sectoral hulp. Van de 26 miljard dollar werd 8,5 miljard besteed aan activiteiten die gender gelijkheid als expliciete en primaire doelstelling hadden of als belangrijk secundaire doelstelling. Dat laatste zou je gender mainstreaming kunnen noemen. Voor de OECD-DAC in zijn geheel zou dus zo'n 15 procent van de bilaterale sectorale hulp bijdragen aan gender gelijkheids doelstellingen. Over de periode 1999 - 2003 was dit nog 11 procent. Of er inderdaad meer geld naar gender gelijkheid gaat is hiermee nog niet bewezen. Het kan ook zijn dat er meer hulp beter gescreend wordt. In ieder geval was men het er over eens dat peer pressure werkt.

Uit de presentaties van Duitsland en Denemarken tijdens de bijeenkomst bleek dat de 'Gender Equality Policy Marker' ingezet wordt om de gender prestaties van ambtenaren op het Ministerie en de ambassades te beoordelen. Zo worden in Duitsland project aanvragen die negatief scoren op de Gender Equality Policy Marker niet goedgekeurd, maar verplicht doorgestuurd naar de gender afdeling van het Ministerie voor herbeoordeling. In Denemarken wil men verder gaan en ook de hulp aan NGO's en multilateralen screenen met de Gender Equality Policy Marker. Alleen met een volledige nulmeting kan Denemarken het tijdens de CSW uitgesproken voornemen waarmaken om de hulp aan gelijkheid en empowerment te verdubbelen in de periode 2008 - 2010.

Vanaf 2005 wordt ook de specifieke steun aan 'women's equality organisations and institutions' (steun aan vrouwenorganisaties en de nationale machineries) apart vermeld in de categorie andere sociale infrastructuur.

Nederland screent alle sectorale bilaterale hulp. In 2005 en 2006 heeft 29 procent daarvan gender gelijkheid als primaire of secundaire doelstelling. Dit wordt vooral besteed binnen de sectoren onderwijs en gezondheid- en bevolkingsprogramma's. Tien miljoen dollar ging naar vrouwenorganisaties en -instituties. Gezien de voornemens van Minister Koenders, ook verwoord in de verklaring van de Nederlandse regering vandaag, zal Nederland naar verwachting beter scoren in het volgende OECD-DAC rapport.

Ook hier loopt ontwikkelingsamenwerking vooruit op de andere departmenten.
Als het mogelijk is om bestedingen aan gender equality en gender mainstreaming in ontwikkelingshulp te traceren , dan moet dat toch ook mogelijk zijn bij de budgetten van overige departementen, provincies en gemeenten? We zijn benieuwd wanneer de 'Gender Equality Policy Marker' in het Nederlands vertaald EN gebruikt wordt.

Ireen Dubel - Hivos

Comments

Popular posts from this blog

The CSW68 is a wrap!

  Met Nederlands ambassadeur en CSW Facilitator Yoka Brandt op de foto na afloop van de CSW68 “We have reservations on the text. We don’t have instructions to proceed to adoption .” After seven days of negotiations at the UN during this year’s Commission on the Status of Women (CSW), Nigeria almost blocked the negotiated outcome document from being adopted. Almost, because after some formal and informal interventions in Conference Room 4, the Nigerian delegate, flanked by the Dutch Ambassador Yoka Brandt, added: “I now have instructions to support the adoption.” On the balcony filled with civil society as well as in the plenary room there was a clear sigh of relief followed by enthusiastic applause, hugging and photo taking. We have Agreed Conclusions ! Early negotiations As usual, the CSW negotiations process started early February with a Zero Draft , developed by UN Women and the CSW Bureau. And with input and inspiration taken from the Secretary General Report. For the EU, as

CSW68 Youth Dialogue statement by Fenna Timsi

  Dutch youth representative Fenna Timsi gives her statement in the CSW68 Youth Dialogue On Thursday afternoon, 14 March 2024, the Dutch youth representative Fenna Timsi gave her statement in the CSW68 Youth Dialogue inside the UN. The reflections from several participants of this year's Youth Dialogue - the second ever as part of the CSW - were that it has much improved compared to last year. Importantly, many more of the people who were given the floor were actually young people themselves. Many of the statements were rich and relevant in content with clear and important messages for the government delegates in the other room in the UN who had started the negotiations for the outcome document. Read Fenna's statement below or see the full Youth Dialogue here (Fenna's statement is at 1:20:10). Dear all,   As the Dutch UN Youth Representative, I thank you to speak independently on behalf of young people in the Netherlands, not on behalf of the government. I spoke to many yo

Blog #4 by Sanne: We need progress on Loss & Damage!

Today the CSW’s main outcome document, the Agreed Conclusions, continued. At this CSW66, it is not only essential that we move forward on gender equality issues, but also on climate, environmental and disaster-risk reduction action! We need to connect to existing discussions in different UN-spaces to ensure that our discussions here in New York strengthen our intersectional, transformative climate action and that gender equality is central. Because we want this CSW to ensure that we deal with environmental & climate crises as coherently and strongly as possible. We can’t wait any longer!