Skip to main content

Andere landen ambitieuzer emancipatiebeleid dan Nederland

Veel landen besteedden in ieder geval de helft van hun spreektijd aan het emancipatiebeleid in eigen land. Bijna allemaal illustreerden dat met concrete maatregelen en met cijfers. De zeveneneenhalve regel in het Nederlandse statement steekt daar in omvang mager bij af.
Onder verwijzing naar de nieuwe emancipatienota en het verhoogde budget werd verkondigd dat het emancipatiebeleid een nieuwe impuls had gekregen. Dat het een beperkte verhoging is (10 miljoen voor de hele regeerperiode), waarmee de bezuinigingen van de afgelopen jaren niet goed gemaakt worden werd niet vermeld. Evenmin als het feit dat de homo-emancipatie hierin moet delen. Een flink deel van de extra middelen zal naar gemeentes gaan. Ter geruststelling wordt daaraan toegevoegd dat als voorwaarde gesteld wordt dat gemeenten ‘civil society and NGO’s‘ (sic) bij hun activiteiten moeten betrekken. Die mogen dat gratis doen en zonder ondersteuning van een landelijke apparaat van hun organisatie. Want zoals de landelijke overheid de financiering van landelijke vrouwenorganisaties heeft beĆ«indigd, zo hebben zo goed als alle gemeenten de financiering van plaatselijke vrouwenorganisaties en emancipatieadviesraden afgeschaft de afgelopen jaren.
Dat wordt verkondigd dat het extra budget ook zal gebruikt worden voor versterking van de gender kennis infrastructuur is een gotspe. De twee organisaties die nog over zijn van de emancipatie-infrastructuur, IIAV en E-quality, hebben al geruime tijd een (al dan niet stilzwijgend) verbod zich in het openbaar kritisch uit te laten over het Nederlandse beleid. Beide organisaties zijn bovendien door Balkenende IV een korting van 25 % van hun budget per jaar in het vooruitzicht gesteld, terwijl ze net de vorige ‘efficiency-korting’ hadden verwerkt. Het is bovendien niet de bedoeling van het kabinet om met de bespaarde middelen andere civil society organisaties structureel te gaan ondersteunen.
Dan klonken de statements van andere EU-regeringen veel ambitieuzer, zelfs als we rekening houden met enige schone schijn. Ierland bijvoorbeeld stelt jaarlijks bijna 19 miljoen Euro ter beschikking voor subsidiĆ«ring van activiteiten, de national machinery en vrouwenorganisaties – dit naast fondsen voor de topprioriteiten geweld tegen vrouwen en vrouwenhandel. Het land is meer dan drie keer zo klein als Nederland.
Het Verenigd Koninkrijk legde opnieuw veel nadruk op het belang van ‘welresourced funding van de triple track approach: gender mainstreaming en wetgeving, specifieke maarregelen ten behoeve van positieverbetering van vrouwen en als derde spoor een actieve vrouwenbeweging die vrouwen ondersteunt en ‘hold governments to account’! Inspirerende voorbeelden te over: BelgiĆ« met zijn Wet op de Gender Mainstreaming, Spanje met zijn Integrale Wet tegen geweld tegen vrouwen met bijbehorend budget van meer dan 212 miljoen Euro. Canada, waar de conservatieve regering stelde in eigen land meer geld dan ooit te besteden aan women’s equality and empowerment. Het is maar een greep. De Nederlandse NGO’s zullen moeten bezien hoe ze de tweede kamerleden met dergelijke voorbeelden kunnen inspireren de regering hier eens over te bevragen.

Leontine Bijleveld (WO=MEN en Netwerk VN-Vrouwenverdrag)

Comments

Popular posts from this blog

Blog #4 by Sanne: We need progress on Loss & Damage!

Today the CSW’s main outcome document, the Agreed Conclusions, continued. At this CSW66, it is not only essential that we move forward on gender equality issues, but also on climate, environmental and disaster-risk reduction action! We need to connect to existing discussions in different UN-spaces to ensure that our discussions here in New York strengthen our intersectional, transformative climate action and that gender equality is central. Because we want this CSW to ensure that we deal with environmental & climate crises as coherently and strongly as possible. We can’t wait any longer!

Gender and the Energy Transition: the Hidden Face of Women in Energy Poverty

In the pursuit of gender equality and the empowerment of all women and girls, it is imperative to acknowledge and address the multifaceted challenges they face, especially in a world where economic crises, such as energy shortages, disproportionately impact women and girls. This year’s theme of the CSW resonates deeply with the current global landscape, where women bear a disproportionate burden in the face of rising living costs and the connecting energy crisis.   As the institute 75inQ, our mission is to shed light on the hidden gendered face of the challenges to achieve a just energy transition . During times of economic turmoil, persistent gender inequalities, such as the income gap and limited financial flexibility, weigh more heavily on women. Consequently, women are more frequently impacted by energy poverty, especially in single-headed households, which are predominantly headed by women. Women based on their gendered roles in care responsibilities heav i ly depend on energy ser

The ABC of CSW58

By Zoe Nussy, Michiel Andeweg, Joni van de Sand, Heather Barclay This is an ABC of words you hear a lot here @ CSW58. Here goes: Abstinence - you'll hear this from the conservative opposition  - they're trying to promote this as the best way to address the HIV epidemic Beijing is a great landmark agreement for women's rights, but a lot has advanced since then. We're working to make sure that our rights are left not in 1995, and that the advances we have made have been recognised. Comprehensive Sexuality Education is the best way to give people the ability to make free and positive decisions about their sexuality. Now we are reminding member states of its importance so they keep it in the final document. Diversity - that is a word that you may not hear here. We are fighting hard to have "women in all their diversity" reflected in the text. And others are fighting to take it out. Elimination of violence and discrimination is central in the CSW negotiations a