Skip to main content

Uitgesplitste gender data voor gendergelijkheid

 

Op donderdag 14 maart waren we bij het side evenement over het belang van gedisaggregeerde gender data ‘ Connecting The Dots: Investing in Gender Data for Gender Equality’.

Het gebruik van data die is uitgesplitst op gender staat ook elk jaar in de aanbevelingen van het Nederlandse maatschappelijk middenveld. Maar wat is nu precies het belang hiervan? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat er meer goede, bruikbare data verzameld en gebruikt wordt? Daarover leerden we vandaag meer, in een stampvolle zaal.


De noodzaak van gender data
De bijeenkomst werd geopend door Francesca Perucci (Directeur van Policy and Partnerships, Open Data Watch), die sprak over de noodzaak van up-to-date hoge kwaliteit gender data voor gendergelijkheid. Het is volgens haar niet alleen belangrijk dat we de goede data hebben, maar ook de goede systemen om deze data te verzamelen en statistische programma’s om iets te kunnen doen met de data. In veel landen is dit nog niet het geval. Slechts de helft van de 193 landen verzamelt internationaal vergelijkbare data. Zelfs als het gaat om bijvoorbeeld geboorteregistraties. We missen de statistische systemen die nodig zijn om deze data te verkrijgen.

Lauren Harisson, beleidsanalist van het Partnership in Statistics for Development (PARIS21) bij de OECD, vertelt over de uitdagingen voor de financiering van gender data. In veel landen is gebrek aan financiering een probleem. Op dit moment wordt slechts 0,2 procent van de officiƫle ontwikkelingshulp voor gender gelijkheid besteed aan gender data ($122 miljoen van de $64 miljard dollar). Terwijl er naar schatting 2,5 keer zoveel geld voor gender data nodig is om de gender data kloof te dichten (State of Gender Data Financing 2021).

Ook heeft financiering van gender data vaak geen prioriteit. Veel (potentiĆ«le) donoren zien de impact van gender data niet, omdat het een tijd duurt voordat je ziet wat er mee gebeurt. Veel donoren en beleidsmakers willen directe impact zien. Maar er is bewijs voor de impact van data: elke dollar die in data geĆÆnvesteerd wordt levert 32 dollar op.

‘Elke dollar die in data geĆÆnvesteerd wordt, levert 32 dollar op’

Een andere uitdaging is dat 70% van de financiering voor gender data op dit moment afkomstig is van vijf donoren. Dit maakt het verzamelen en gebruiken van gender data kwetsbaar. Daarnaast wordt er in systemen en instituties nog weinig rekening gehouden met gender.

Gender data en het meten van (on)gelijkheid
Equality Insights is een organisatie die zich inzet om armoede en ongelijkheid te verkleinen door inclusieve data, vertelt Jo Pradela (Equal Insights). Ze geven trainingen aan overheden en lokale organisaties over het verzamelen en gebruiken van gender data, bijvoorbeeld op de Solomoneilanden. Hier is slechts 28,7% van de indicatoren om de voortgang op de Sustainable Development Goals te meten beschikbaar. Er zijn bijvoorbeeld geen data over gender en armoede, seksueel geweld, onbetaald werk en de arbeidsmarkt. Het gebrek aan inzichtelijke cijfers hierover, maakt het moeilijk om prioriteit te geven aan het bewerkstellingen van gendergelijkheid. Maar ook in Nederland is werk aan de winkel op het gebied van gender data: hier is 57,4% van de indicatoren beschikbaar.

Steun voor gender data
Het is belangrijk om politieke steun voor gender data te vergroten. Een goed voorbeeld van hoe gender data bij kan dragen aan beleid dat gendergelijkheid versterkt is Canada, vertelt een van de panelleden. Hier wordt in al het overheidsbeleid en – programma’s gebruik gemaakt van genderanalyses. Zo wordt er gekeken welke impact beleid heeft op mannen en vrouwen. Verder is het heel belangrijk om de impact van gender data voor het verbeteren van beleid en voor het leven van mensen inzichtelijk te maken. Zodat de noodzaak hiervan inzichtelijk wordt en de steun voor het verzamelen en gebruiken van gender data vergroot.

Privacy en zelfbeschikking
Een interessante vraag uit het publiek gaat over hoe we meer intersectionele data kunnen verzamelen. Deze deelnemer aan de bijeenkomst constateert een terughoudendheid bij beleidsmakers om data te verzamelen over ras/etniciteit.[1] Dit maakt het moeilijk om intersectionele analyses te doen. “Het verzamelen van deze data hoeft geen probleem te zijn”, zegt Pradela van Equality Insights, “zolang het op vrijwillige basis en op een inclusieve manier gebeurt, en dat de privacy van mensen goed beschermd wordt. We moeten beter ons best doen om goed aan mensen uit te leggen hoe en waarom deze data wordt verzameld en het belang daarvan duidelijk maken.”

Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat de privacy van mensen goed beschermd wordt wanneer er meer data verzameld worden? En dat de verzamelde data niet verkeerd gebruikt worden? Het panel benadrukt dat zelfbeschikking en regulering hiervoor essentieel zijn. Voordat er data verzameld worden, moet er mƩt mensen en gemeenschappen gesproken worden of en op welke manier data hen kan helpen. Zo wordt het inzichtelijk wat data kan opleveren, kan er goed worden nagedacht over het gebruik van data en kan het in het voordeel van mensen werken.

Voor wie meer te weten wil komen over de ‘genderdatakloof’ raden we het boek Onzichtbare vrouwen van Caroline Criado Perez aan.

Door Franca Hehenkamp en Paula Thijs, Atria.


[1] Zie ook dit artikel over hoe het verzamelen van statistieken ongelijkheid zichtbaar kan maken: https://globaldatajustice.org/gdj/1894/

Comments

Popular posts from this blog

The CSW68 is a wrap!

  Met Nederlands ambassadeur en CSW Facilitator Yoka Brandt op de foto na afloop van de CSW68 “We have reservations on the text. We don’t have instructions to proceed to adoption .” After seven days of negotiations at the UN during this year’s Commission on the Status of Women (CSW), Nigeria almost blocked the negotiated outcome document from being adopted. Almost, because after some formal and informal interventions in Conference Room 4, the Nigerian delegate, flanked by the Dutch Ambassador Yoka Brandt, added: “I now have instructions to support the adoption.” On the balcony filled with civil society as well as in the plenary room there was a clear sigh of relief followed by enthusiastic applause, hugging and photo taking. We have Agreed Conclusions ! Early negotiations As usual, the CSW negotiations process started early February with a Zero Draft , developed by UN Women and the CSW Bureau. And with input and inspiration taken from the Secretary General Report. For the EU, as

CSW68 Youth Dialogue statement by Fenna Timsi

  Dutch youth representative Fenna Timsi gives her statement in the CSW68 Youth Dialogue On Thursday afternoon, 14 March 2024, the Dutch youth representative Fenna Timsi gave her statement in the CSW68 Youth Dialogue inside the UN. The reflections from several participants of this year's Youth Dialogue - the second ever as part of the CSW - were that it has much improved compared to last year. Importantly, many more of the people who were given the floor were actually young people themselves. Many of the statements were rich and relevant in content with clear and important messages for the government delegates in the other room in the UN who had started the negotiations for the outcome document. Read Fenna's statement below or see the full Youth Dialogue here (Fenna's statement is at 1:20:10). Dear all,   As the Dutch UN Youth Representative, I thank you to speak independently on behalf of young people in the Netherlands, not on behalf of the government. I spoke to many yo

Blog van ngo-vertegenwoordiger Gijs Verbraak - week 1

Minister Dijkgraaf (OCW) schud de hand van ngo-vertegenwoordiger Gijs Verbraak Zo, de eerste week van de CSW68 zit erop. Een leuke en drukke week!  Side events   De eerste dagen heb ik vooral evenementen bijgewoond om informatie op te halen. Er worden hier heel veel bijeenkomsten, ‘side events’ genoemd, georganiseerd door overheden en door het maatschappelijke middenveld en activisten.  Ik heb veel geluisterd naar en gesproken met vrouwen en meisjes die te maken hebben met discriminatie en achterstelling. Vrouwen en meisjes die door het systeem in armoede leven. Of die niet worden geaccepteerd simpelweg door wie ze zijn, wat ze doen of van wie ze houden. Aangrijpende verhalen die het belang van de CSW onderstrepen.  Ook heb ik als vertegenwoordiger van het Nederlandse maatschappelijke middenveld in de delegatie deelgenomen aan een aantal officiĆ«le gesprekken zoals samen met de Nederlandse jongerenvertegenwoordiger Fenna Timsi met minister Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur, Wetenschap