Skip to main content

Regering: vooral inzet buitenlands beleid in de etalage

De Nederlandse regeringsdelegatie profileert zich tijdens de CSW vooral op de versterkte inzet om gender gelijkheid te bereiken op het terrein van internationale samenwerking. Nog geen 10% van de spreektijd van de Nederlandse delegatie tijdens de beraadslagingen over het hoofdthema van de CSW ging over het binnenlandse emancipatiebeleid.
Woordvoerder Robert Dijksterhuis (Buza) zette uiteen hoe Nederland zich inzet voor de zeven prioriteiten die de VN-Task Force on Education and Gender Equality heeft gesteld om de gender kloof te dichten.
Nederland blijft 15% van het ontwikkelingsbudget bestemmen voor onderwijs. Dat zal vast ook meisjes ten goede komen, maar onduidelijk blijft hoe en hoeveel.
Het is zorgwekkend dat seksuele en reproductieve rechten en gezondheid in toenemende mate onder druk komen te staan. Dat vindt Nederland onaanvaardbaar en daarom wordt hiervoor 45 miljoen Euro extra ter beschikking gesteld.
De economische empowerment van vrouwen (prioriteiten 3, 4 en 5), waaronder recht op eigendom en erfrecht, ziet Nederland als een uitdaging maar ook als een kans. Een concrete inzet is (helaas) niet voorgesteld. De nadruk op het belang van de Decent Work Agenda (ILO) is niet verkeerd met het oog op het versterken van de tekst van de Slotverklaring op dit terrein (ontbreekt in de concepttekst).
Geweld tegen vrouwen is de 7e prioriteit en ook hiervoor heeft Nederland extra geld: 4 miljoen voor het UN Trust Fund to End Violence Against Women en 25 miljoen voor bilaterale activiteiten op dit terrein. Ook het in december gepubliceerde Nationale Actieplan Veiligheidsraad-resolutie 1325 (vrouwen in conflictgebieden) past bij deze prioriteit.
Prioriteit 6 is de gelijke deelname V/M in besluitvorming. Dijksterhuis: “In the last few days is has been stressed time and again that the voice of women often goes unheard. This is also resulting from the insufficient availability of funds for civil society initiatives to call for equal rights and opportunities for women. We have listened to this outcry.” Vervolgens presenteerde hij het MDG3-fonds (zie elders op dit weblog), met 50 miljoen Euro in 3,5 jaar voor activiteiten inclusief overheadkosten van de aanvragende vrouwen- en andere organisaties.
In Nederland luistert de regering niet naar deze ‘outcry’. Subsidie aan vrouwenorganisaties en andere civil society equal rights initiatives is, behalve een enkel project bij wijze van uitzondering, al geruime tijd niet meer aan de orde. Kabinet Balkenende IV is niet van plan daar verandering in te brengen.
Nederland steekt wat betreft het binnenlandse beleid mager af bij tal van andere landen. Wat betreft de internatonale samenwerking scoort Nederland aanmerkelijk beter als het gaat om financiering for gender equality and women’s empowerment. Gelukkig zijn er meer landen die een intensivering op dat terrein hebben aangekondigd.

Leontine Bijleveld (WO=MEN en netwerk VN-vrouwenverdrag)

Comments

Popular posts from this blog

Blog #4 by Sanne: We need progress on Loss & Damage!

Today the CSW’s main outcome document, the Agreed Conclusions, continued. At this CSW66, it is not only essential that we move forward on gender equality issues, but also on climate, environmental and disaster-risk reduction action! We need to connect to existing discussions in different UN-spaces to ensure that our discussions here in New York strengthen our intersectional, transformative climate action and that gender equality is central. Because we want this CSW to ensure that we deal with environmental & climate crises as coherently and strongly as possible. We can’t wait any longer!

Gender and the Energy Transition: the Hidden Face of Women in Energy Poverty

In the pursuit of gender equality and the empowerment of all women and girls, it is imperative to acknowledge and address the multifaceted challenges they face, especially in a world where economic crises, such as energy shortages, disproportionately impact women and girls. This year’s theme of the CSW resonates deeply with the current global landscape, where women bear a disproportionate burden in the face of rising living costs and the connecting energy crisis.   As the institute 75inQ, our mission is to shed light on the hidden gendered face of the challenges to achieve a just energy transition . During times of economic turmoil, persistent gender inequalities, such as the income gap and limited financial flexibility, weigh more heavily on women. Consequently, women are more frequently impacted by energy poverty, especially in single-headed households, which are predominantly headed by women. Women based on their gendered roles in care responsibilities heav i ly depend on energy ser

The ABC of CSW58

By Zoe Nussy, Michiel Andeweg, Joni van de Sand, Heather Barclay This is an ABC of words you hear a lot here @ CSW58. Here goes: Abstinence - you'll hear this from the conservative opposition  - they're trying to promote this as the best way to address the HIV epidemic Beijing is a great landmark agreement for women's rights, but a lot has advanced since then. We're working to make sure that our rights are left not in 1995, and that the advances we have made have been recognised. Comprehensive Sexuality Education is the best way to give people the ability to make free and positive decisions about their sexuality. Now we are reminding member states of its importance so they keep it in the final document. Diversity - that is a word that you may not hear here. We are fighting hard to have "women in all their diversity" reflected in the text. And others are fighting to take it out. Elimination of violence and discrimination is central in the CSW negotiations a