Skip to main content

Andere landen ambitieuzer emancipatiebeleid dan Nederland

Veel landen besteedden in ieder geval de helft van hun spreektijd aan het emancipatiebeleid in eigen land. Bijna allemaal illustreerden dat met concrete maatregelen en met cijfers. De zeveneneenhalve regel in het Nederlandse statement steekt daar in omvang mager bij af.
Onder verwijzing naar de nieuwe emancipatienota en het verhoogde budget werd verkondigd dat het emancipatiebeleid een nieuwe impuls had gekregen. Dat het een beperkte verhoging is (10 miljoen voor de hele regeerperiode), waarmee de bezuinigingen van de afgelopen jaren niet goed gemaakt worden werd niet vermeld. Evenmin als het feit dat de homo-emancipatie hierin moet delen. Een flink deel van de extra middelen zal naar gemeentes gaan. Ter geruststelling wordt daaraan toegevoegd dat als voorwaarde gesteld wordt dat gemeenten ‘civil society and NGO’s‘ (sic) bij hun activiteiten moeten betrekken. Die mogen dat gratis doen en zonder ondersteuning van een landelijke apparaat van hun organisatie. Want zoals de landelijke overheid de financiering van landelijke vrouwenorganisaties heeft beĆ«indigd, zo hebben zo goed als alle gemeenten de financiering van plaatselijke vrouwenorganisaties en emancipatieadviesraden afgeschaft de afgelopen jaren.
Dat wordt verkondigd dat het extra budget ook zal gebruikt worden voor versterking van de gender kennis infrastructuur is een gotspe. De twee organisaties die nog over zijn van de emancipatie-infrastructuur, IIAV en E-quality, hebben al geruime tijd een (al dan niet stilzwijgend) verbod zich in het openbaar kritisch uit te laten over het Nederlandse beleid. Beide organisaties zijn bovendien door Balkenende IV een korting van 25 % van hun budget per jaar in het vooruitzicht gesteld, terwijl ze net de vorige ‘efficiency-korting’ hadden verwerkt. Het is bovendien niet de bedoeling van het kabinet om met de bespaarde middelen andere civil society organisaties structureel te gaan ondersteunen.
Dan klonken de statements van andere EU-regeringen veel ambitieuzer, zelfs als we rekening houden met enige schone schijn. Ierland bijvoorbeeld stelt jaarlijks bijna 19 miljoen Euro ter beschikking voor subsidiĆ«ring van activiteiten, de national machinery en vrouwenorganisaties – dit naast fondsen voor de topprioriteiten geweld tegen vrouwen en vrouwenhandel. Het land is meer dan drie keer zo klein als Nederland.
Het Verenigd Koninkrijk legde opnieuw veel nadruk op het belang van ‘welresourced funding van de triple track approach: gender mainstreaming en wetgeving, specifieke maarregelen ten behoeve van positieverbetering van vrouwen en als derde spoor een actieve vrouwenbeweging die vrouwen ondersteunt en ‘hold governments to account’! Inspirerende voorbeelden te over: BelgiĆ« met zijn Wet op de Gender Mainstreaming, Spanje met zijn Integrale Wet tegen geweld tegen vrouwen met bijbehorend budget van meer dan 212 miljoen Euro. Canada, waar de conservatieve regering stelde in eigen land meer geld dan ooit te besteden aan women’s equality and empowerment. Het is maar een greep. De Nederlandse NGO’s zullen moeten bezien hoe ze de tweede kamerleden met dergelijke voorbeelden kunnen inspireren de regering hier eens over te bevragen.

Leontine Bijleveld (WO=MEN en Netwerk VN-Vrouwenverdrag)

Comments

Popular posts from this blog

CSW Revitalisation conversations in the region

  Photo: Facilitation team (Liliane Nkunzimana, Lopa Banerjee, Nadia van der Linde, Ivy Koek) What do you think about when you hear countries are committed to 'revitalize' the UN Commission on the  Status of Women (CSW)? "Oh, is it dying?" is one of the responses I've gotten, as if the CSW is holding on to its last straws at the moment, in desparate need of resuscitation. The challenges ahead for the current multilateral system, as well as for many of our national governments, are huge. In order to give gender equality and the rights of all women and girls a bit more of a boost, UN Women has been encouraging countries to commit to a process to 'revitalize' the CSW. And now that this has indeed been taken on board by governments from around the world in the recent Pact for the Future, the conversation is moving to: So what does that mean? During the NGO Forum in Geneva that took place just prior to the UNECE Beijing+30 Regional Review in October 2024 I co-f...

The CSW68 is a wrap!

  Met Nederlands ambassadeur en CSW Facilitator Yoka Brandt op de foto na afloop van de CSW68 “We have reservations on the text. We don’t have instructions to proceed to adoption .” After seven days of negotiations at the UN during this year’s Commission on the Status of Women (CSW), Nigeria almost blocked the negotiated outcome document from being adopted. Almost, because after some formal and informal interventions in Conference Room 4, the Nigerian delegate, flanked by the Dutch Ambassador Yoka Brandt, added: “I now have instructions to support the adoption.” On the balcony filled with civil society as well as in the plenary room there was a clear sigh of relief followed by enthusiastic applause, hugging and photo taking. We have Agreed Conclusions ! Early negotiations As usual, the CSW negotiations process started early February with a Zero Draft , developed by UN Women and the CSW Bureau. And with input and inspiration taken from the Secretary General Report. For the EU...

CSW68 Youth Dialogue statement by Fenna Timsi

  Dutch youth representative Fenna Timsi gives her statement in the CSW68 Youth Dialogue On Thursday afternoon, 14 March 2024, the Dutch youth representative Fenna Timsi gave her statement in the CSW68 Youth Dialogue inside the UN. The reflections from several participants of this year's Youth Dialogue - the second ever as part of the CSW - were that it has much improved compared to last year. Importantly, many more of the people who were given the floor were actually young people themselves. Many of the statements were rich and relevant in content with clear and important messages for the government delegates in the other room in the UN who had started the negotiations for the outcome document. Read Fenna's statement below or see the full Youth Dialogue here (Fenna's statement is at 1:20:10). Dear all,   As the Dutch UN Youth Representative, I thank you to speak independently on behalf of young people in the Netherlands, not on behalf of the government. I spoke to many yo...